20242023202220212020201920182017
2017 04 14 - 06 04
2017 04 14 - 06 04
2017 05 13 - 07 02
2017 06 30 - 08 20
2017 06 30 - 08 20
2017 10 05 - 11 26
2017 10 05 - 11 26
2017 12 28 - 2018 02 25
2017 12 28 - 2018 02 25
20162015201420132012201120102009
2017 12 28 - 2018 02 25

Oskar Hansen

Oskaras Hansenas
Atvira forma

Parodoje pristatomas vieno žymiausių lenkų architektų Oskaro Hanseno kūrybinis palikimas. Norvegų kilmės architektas, jaunystę praleidęs Vilniuje, išgarsėjo dėl išvystytos atviros formos teorijos, kuri tapo jo architektūrinės, meninės ir pedagoginės veiklos ašimi.

1959 m. Oterle vykusiame Tarptautiniame modernios architektūros kongrese (International Congress of Modern Architecture (CIAM)) Oskaras Hansenas pristatė atviros formos teoriją, kuria buvo siūloma atverti architektūrą vartotojams, suteikiant galimybę dalyvauti ją kuriant. Hansenas priešinosi tam, ką pats vadino uždara forma - pilnai suprojektuotiems statiniams, kuriuose nepaliekama jokios erdvės vartotojų kūrybiškumui. Tokie statiniai veikiau primena paminklus jų kūrėjams nei patogias gyvenamąsias erdves. Hansenas siūlė radikaliai keisti architekto vaidmens suvokimą; jo manymu, architektai turėtų kurti passe-partout, tam tikrą kasdienio gyvenimo foną ar aplinką. Architektūros misija taptų žmonių ir jų kasdienės veiklos erdvėje įvairovės išryškinimas. Architektūra turėtų pabrėžti subjektyvumą ir sukurti platformą individualiai raiškai, virsti instrumentu, kurio naudotojai galėtų jį transformuoti ir lengvai pritaikyti savo kintantiems poreikiams.

Parodoje pristatomos įvairios meninės veiklos sritys ir kūriniai, kuriuose pritaikyti atviros formos principai: parodų architekūra, laikini paviljonai, paminklai ir gyvenamieji rajonai, kuriuos O. Hansenas projektavo kartu su savo žmona Zofia, taip pat - projektas "Tęstinė linijinė sistema", kuriuo siekta kurti decentralizuotus miestus, besitęsiančius per Lenkiją ir visą Europos žemyną.

Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje pristatoma ekspozicija, parengta pagal Soledad Gutiérrez, Aleksandros Kędziorek ir Łukaszo Rondudos kuruotą parodą. Ši paroda jau rodyta MACBA Barselonoje (2014), Serralves šiuolaikinio meno muziejuje Porte (2015), Jeilio universiteto Architektūros mokykloje Niu Heivene (2016) ir Varšuvos Modernaus meno muziejuje (2017).


Kuratorė Aleksandra Kędziorek

Ekspozicijos dizainas: Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)

Parodos bendraorganizatorius - Varšuvos Modernaus meno muziejus

Skolintojai: Dailės akademijos Varšuvoje muziejus / Muzeum Akademii Sztuk Pieknych w Warszawie, Edukacinių filmų kino studija / Wytwórnia Filmów Oswiatowych, Foksal galerijos fondas / Fundacja Galerii Foksal, Varšuvos Modernaus meno muziejus  / Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Nacionalinis kino archyvas - Audiovizualinis institutas Varšuvoje / Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny w Warszawie, Zofijos ir Oskaro Hanseno fondas / Fundacja Zofii i Oskara Hansen

Partneris - Adomo Mickevičiaus institutas (Varšuva)

Paroda surengta bendradarbiaujant su Adomo Mickevičiaus institutu, veikiančio Culture.pl vardu, kaip tarptautinės kultūrinės programos, skirtos Lenkijos nepriklausomybės atgavimo šimtmečiui POLSKA 100, dalis.

Projektas yra daugiametės programos "Niepodległa" 2017-2021 m. dalis, finansuojamos Lenkijos Respublikos kultūros ir nacionalinio paveldo ministerijos.

Parodą iš dalies finansavo: Lietuvos kultūros taryba, LR kultūros ministerija

Rėmėjai: Lenkijos institutas Vilniuje, Vilniaus miesto savivaldybė, Exterus

Informacinis rėmėjas - lrytas.lt