2019 12 13 - 2020 02 23

Moï Ver

Moï Ver
Moišė Ravivas-Vorobeičikas. Modernybės montažai

XX amžiuje suklestėjus modernizmui, vienas didžiausių Moholy-Nagy ir jo Naujosios vizijos gerbėjų Moï Veras, kitaip - Moišė Vorobeičikas arba Moišė Ravivas-Vorobeičikas (1904-1995), buvo kylanti Europos meninės fotografijos žvaigždė. Gimęs netoli Lebedžių miestelio, Baltarusijoje, po studijų Stepono Batoro universitete klajojo po Europą, kol galiausiai 1934 m. apsistojo Palestinoje.

Žinomiausi trys jo fotografijos projektai, sukurti 1930-1931 m. -  Vilniaus žydų gatvė (The Ghetto Lane in Vilna), kuriai  įžanginį žodį parašė Zalmanas Šneuras, Paryžius: 80 Moï Vero fotografijų (Paris: 80 Photographies de Moï Ver), su Ferdinando Lége įžanga ir tuo metu nepublikuota Ci-Contre - 110 Moï Vero fotografijų (Ci-Contre - 110 Photos de Moï Ver) - paliko ryškų pėdsaką XX amžiaus ketvirtojo dešimtmečio pradžios meno padangėje, kadangi autorius sukūrė ir panaudojo fotografijoje visiškai naują vizualinį stilių ir metodą.

Veikiamas Bauhauzo mokytojų ir tuometinių įžymiausių,  tendencijas diktuojančių menininkų, tokių kaip Moholy-Nagy, Paulis Klee, Vasilijus Kandinskis ir Josephas Albersas, laužydamas romantiškojo piktorializmo tradiciją, kuri jam, kaip ir daugeliui jo amžininkų, atrodė dekadentiška, ir atmesdamas tradicines fotografijas, kurias laikė tik informacijos priemonėmis, Moï Veras pasuko į beveik antifotografinį stilių, pagrįstą avangardiniu požiūriu ir savojo laiko vizija.

Moï Vero fotografijos sampratą, panašiai kaip ir daugelio jo amžininkų, tuo pačiu laikotarpiu aktyviai kūrusių Paryžiuje, pavyzdžiui, Man Ray, Ilses Bing, André Kertészo, Brassaï, Germaine Krull ir Doros Maar, lėmė tapybos ir fotografijos praktikų kombinacija, kurios rezultatas - visiškai kitokie, iki šiol nematyti vaizdai. Moï Vero darbai yra puikus XX amžiaus pradžios modernizmo pavyzdys, kuris atspindi tuo metu vykusius socialinius, kultūrinius, politinius ir ypač meninius pokyčius.

Savo laikmetį pralenkę koliažai, daugiasluoksniai montažai ir vaizdų kombinacijos gyvai atspindėjo modernaus metropolio dinamizmą. Jo kūriniuose besikleidžianti pažangi fotografinės išraiškos forma  išsaugo aktualumą iki šios dienos ir turi įtakos vis naujoms fotografų kartoms.

Moï Veras, palikęs Paryžių, tęsė karjerą Palestinoje, kur 4-ojo dešimtmečio antroje pusėje fotografavo ir kūrė panašios struktūros, atpažįstamo braižo kūrinių vietinių institucijų užsakymu. Nors galutinai neapleido fotografijos, jis dirbo ir knygų iliustracijos, grafinio dizaino srityse, likusį kūrybinį gyvenimą pašventė tapybai.

Kuratorius dr. Nissan N. Perez

Fotografjų parodos "Moï Ver: Moišė Ravivas-Vorobeičikas. Modernybės montažai"  Nacionalinėje dailės galerijoje proga projekto partneris Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, maloniai sutikus Ravivų šeimai, perleido autorinį fotografo albumą "The Ghetto Lane in Wilna" ("Vilniaus žydų gatvė"). 

Organizatorius: LDM Nacionalinė dailės galerija
Partneriai: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Moišės Ravivo-Vorobeičiko šeimos archyvas (Izraelis), Knygų šalis
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba
Rėmėjai: Izraelio ambasada Vilniuje, Lietuvos Respublikos ambasada Tel Avive, Lenkijos institutas Vilniuje, Goethe's institutas, Exterus
Informacinis rėmėjas: lrytas.lt